Kisah Abdullah & Pak Kiyai

Suatu hari, datang seorang pemuda ke sebuah Pesantren di Indonesia bertujuan untuk bertemu dengan Kiyai di Pesantren tersebut. Maka berlakulah dialog di antara pemuda dan Kiyai di ruang tamu rumah Kiyai itu.

Pak Kiyai : Sila lah duduk anak muda, siapa namamu dan dari mana asalmu?

Pemuda : Terima kasih Pak Kiyai. Nama saya Abdullah dan saya berasal dari Kampung Seberang.

Pak Kiyai : Jauh kamu bertandang ke sini, sudah tentu kamu punya hajat yang sangat besar. Apa hajatnya mana tahu mungkin saya boleh menolong mu?

Pemuda tersebut diam sebentar sambil menarik nafasnya dalam-dalam. (more…)

Malam Nisfu Syaaban

Tarikh malam Nisfu Syaaban 2013 di Malaysia mengikut kalendar islam. Nisfu Syaaban merupakan pertengahan bulan atau 15 Syaaban dalam kalender Hijrah. Dalam Kaledar islam, 10 Jun 2013 merupakan bermulanya awal bulan Syaaban iaitu 1 Syaaban. Oleh itu, pada 15 hari dalam bulan Syaaban, 24 Jun adalah Nisfu Syaaban yang bersamaan dengan 15 Syaaban 1434H. Manakala malam Nisfu Syaaban pada 23 Jun selepas waktu Maghrib.

Tarikh Penting Bulan Syaaban 2013

  • 1 Syaaban 1434H: 10 Jun 2013
  • 15 Syaaban 1434H: 24 Jun 2013 Isnin (Nisfu Syaaban)
  • Malam Nisfu Syaaban: 23 Jun 2013: sebaik sahaja lepas waktu Maghrib

Pengertian Bulan Syaaban
Nisfu Syaaban (Nisf bermaksud separuh) adalah peristiwa hari ke-15 dalam bulan Syaaban tahun Hijrah. Umat Islam mempercayai yang pada malam Nisfu Syaaban, amalan akan dibawa naik oleh malaikat untuk ditukar dengan lembaran amalan yang baru setelah setahun berlalu. Nabi Muhammad s.a.w. menggalakkan umatnya untuk bangun malam dan berjaga serta beriktikaf sepanjang malam kerana tidak mahu amalan diangkat dalam keadaan tidur atau lalai.

Antara Amalan Pada Nisfu Syaaban
1. Membaca Surah Yasin sebanyak tiga kali pada malamnya.
2. Melakukan Qiamullail.
3. Berpuasa pada siang harinya.

Sumber: Tarikh Malam Nisfu Syaaban 2013 Di Malaysia | melvister.com

Rahsia 13

Inilah dia rahsia as-Solat, sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau panduan bagi yang baru tahu……

  1. Niat Sembahyang Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.
  2. Berdiri Betul Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.
  3. Takbir-ratul Ihram Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.
  4. Fatihah Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.
  5. Ruqu’ Sebagai tikar kita di dalam kubur.
  6. I’tidal Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur.
  7. Sujud Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.
  8. Duduk antara 2 Sujud Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.
  9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar.
  10. Tahhiyat Akhir Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.
  11. Selawat Nabi Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.
  12. Salam Memelihara kita di dalam kubur.
  13. Tertib Akan pertemuan kita dengan Allah S.W.T.

Melayu Mudah Lupa

Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya dipijak

Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya retak

Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya teriak

Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya haprak

Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya kelas dua

Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya hina

Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya sengketa

Melayu mudah lupa
Dulu bangsanya derita

Melayu mudah lupa

Deklamasi puisi oleh Tun Mahathir Mohammad, dalam Mesyuarat Agung Tahunan 2001, dalam puisinya, Melayu Mudah Lupa

Kebijaksanaan Yahudi

Kata-katanya ini adalah bertepatan dengan hadis Rasullulah S.A.W. :
“Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu.. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara-perkara kecil” Antara ‘barangan mereka’ yang telah dijadikan ikutan oleh kebanyakan dari kita.
  1. Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan (kajian dan terbitan para kafir ni) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Nak ikut kafir ke nak ikut nabi kita? Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sbb hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. so kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam. makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran kafir ini.
  2. Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan. Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi kita selain susu dan madu. Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck. Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi di tangan mereka.
  3. Kita diajar memakan kambing tinggi kolesterol, namun kambing juga adalah makanan Nabi kita. Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita. Sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol.
  4. Kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus, namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans.
  5. Para kafir ni juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tak berkhasiat , contohnya coke dan maggi . Coke tu sangatlah beracun, pastu sangat tidak bagus untuk kesihatan (gula tinggi, berasid, pH dalam lingkungan 3.5, ada racun tersembunyi) . Dan para Melayu kita juga yang ketagih minum.
  6. Untuk pengetahuan, para kafir agen Dajjal ni gak mengwar-warkan kebaikan minum soya (sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar), namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan. Selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wanita. Pastu soya ada phytic acd yang membuatkan penyerapan kalsium, magnesium dan zink yang penting untuk badan kita terjejas.

Sumber : http://www.zaidie.net/2011/01/kebijaksanaan-yahudi-penting.html

Empat Perkara

Telah bersabda Nabi Muhamad SAW yang maksudnya:

” Ada empat perkara yang berharga dalam diri manusia dan dia boleh hilang dengan empat perkara juga.
Adapun yang berharga itu ialah…Akal, Agama, Malu dan Amal soleh. Maka….
  1. Akal boleh hilang disebabkan marah.
  2. Agama boleh hilang disebabkan dengki.
  3. Malu boleh hilang disebabkan tamak.
  4. Amal soleh boleh hilang dan terhapus disebabkan suka menceritakan keburukan orang lain.
Manusia akan menghadapi empat penarikan antaranya:-
  1. Malaikat pencabut nyawa akan menarik rohnya.
  2. Para ahli waris akan menarik hartanya.
  3. Ulat akan menarik tubuhnya.
  4. Orang yang dianiayai, di tindas, di tipu, di musuhi, akan menarik barang kepunyaannya di hari kiamat iaitu AMALNYA.
Dari Ali r.a yang bermaksud: Sesungguhnya amalan yang paling sulit adalah empat macam:
  1. Memberi maaf pada waktu marah.
  2. Suka memberi pada waktu susah.
  3. Menjauhi yang haram pada waktu sunyi.
  4. Mengatakan yang hak kepada orang yang ditakuti atau kepada orang yang diharapkan sesuatu darinya.
Dari Hatim Al-Asom yang bermaksud: Empat perkara yang hanya diketahui oleh empat jenis orang akan nilainya iaitu:
  1. Nilai masa muda hanya diketahui oleh orang tua-tua @ orang lama).
  2. Nilai kedamaian hanya diketahui oleh orang yang pernah ditimpa bencana@musibah.
  3. Nilai kesihatan hanya diketahui oleh orang-orang sakit.
  4. Nilai kehidupan hanya diketahui oleh orang-orang yang telah mati.

Jangan Mudah Mengkafirkan

Shot from Masjid Wilayah via iPhone 3GS

DI dalam kitab Mafahim (Kefahaman-kefahaman Yang Wajib Diperbetulkan) Al-Allamah Dr. Sayyid Muhammad ibn Alawi al-Maliki telah memperjelaskan fahaman tentang pelbagai isu agama yang menjadi pertikaian oleh sebahagian orang seperti tabarruk, tawassul, ziarah kubur dan seumpamanya.

Ada yang sampai ke tahap menuduh syirik dan mengkafirkan sesama Islam kerana isu-isu ini. Oleh itu pengarang kitab ini memulakan tulisannya dengan memperbetulkan semula kefahaman dalam hal menghukum kafir sesama Islam.

Beliau menegaskan bahawa, ramai orang telah salah faham – semoga Allah SWT memperbaiki dan menunjukkan mereka jalan yang benar – tentang sebab-sebab sebenar yang mengakibatkan seseorang itu terkeluar daripada Islam dan wajib dihukum sebagai kafir.

Mereka kelihatan begitu mudah dan terburu-buru menghukum kafir ke atas saudara seagama hanya kerana wujudnya percanggahan pendapat dengan mereka, hinggakan hanya sedikit sahaja kaum Muslimin yang berbaki di muka bumi ini.

Walau bagaimanapun, kita memandang sikap keterlaluan mereka dengan baik sangka. Kemungkinan, niat mereka baik – demi menjaga kemurnian ajaran Islam daripada perbuatan syirik melalui konsep amar makruf dan nahi mungkar.

Namun, mereka lupa, amar makruf dan nahi mungkar perlu kepada sikap berhikmah (bijaksana) dan peringatan yang baik. Jika ada yang perlu didebatkan sekalipun, haruslah dilakukan dengan cara terbaik, sebagaimana firman Allah SWT: Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad!) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik. (al-Nahl: 125)

Cara ini lebih mudah diterima dan menghasilkan apa yang diharapkan. Adapun menyanggahi cara ini, merupakan suatu kesilapan dan kebodohan.

(more…)

Paul Si Sotong Kurita World Cup 2010

Sebagaimana yg kita tahu, syirik adalah perbuatan menyekutukan Allah dalam apa juga bentuk sama ada perkataan, pegangan, perbuatan dan iktiqad iaitu dengan menjadikan suatu yang lain iaitu makhluk bernyawa atau tidak sekutu bagi Allah.
Syirik dibahagikan kepada dua iaitu syirik khafi (tersembunyi) dan syirik jali (terang dan nyata). Di sini, kita akan sentuh syirik khafi. Syirik khafi ialah syirik yang kecil dan tersembunyi yang menyebabkan hilang atau luputnya pahala seseorang. Syirik itu banyak berkaitan dengan perbuatan riak di dalam beramal atau melakukan sesuatu perkara. Maksud syirik di dalam beramal ialah menunjuk-nunjuk ketika beramal atau riak di dalam beramal.
(more…)

Dealing With Micromanagement

We’ve all been there at one point or another. Working with a boss who can’t or won’t delegate. Looks over our shoulder all the time. Obsesses over the most minute details. I’ve had quite a few people talk to me recently looking for some advice about dealing constructively with the micromanagers in their midst, so here I am to proffer a few ideas.

Why Does this Happen?

Micromanagement comes from….

Fear: Of someone else getting credit. Of blame if something goes wrong. Of personal failure on the part of the individual doing it. Fear that if they don’t put their stamp on it, no one will see how hard they work.

Insecurity: People who obsessively micromanage often aren’t sure they’ve got what it takes themselves, so they step on other people in order to make themselves feel better. This bit can range from the annoying to outright bullying.

Need for control: This can be not understanding that there’s more than one way to the finish line. It can be ego, bravado, or a false need to assert authority in order to demonstrate pecking order or dominance. It can be their own disorganization showing through in trying to force others to be organized for them.

Lack of Trust: Whether warranted or not, they don’t feel like the people involved can do the job handed to them. Or they don’t think things are going to get done if they’re not touching every detail. That can be a symptom of the wrong team sometimes, or the right people and a simple lack of confidence that they can deliver.

(more…)

Tazkirah : Perkara yang Hilang dari Umat Islam

Samada kita sedar atau tidak, sebenarnya banyak perkara yang telah hilang dari umat Islam dan wajib kita mendapatkannya semula demi keselematan dunia akhirat. Dapat dikategorikan kepada beberapa perkara :

  1. Hilang malu pada wanita
  2. Hilang pemurah pada orang kaya
  3. Hilang khusyuk pada orang yang sembahyang
  4. HIlang tawadhuk pada golongan atasan
  5. Hilang amanah pada yang diberi tanggungjawab
  6. Hilang adab
  7. Hilang kasih sayang
  8. Hilang ilmu pengetahuan
  9. Hilang rasa persahabatan Hilang rasa kehambaan, hilang rasa berTuhan…dsb

Sebenarnya banyak lagi perkara yang hilang dari umat Islam yang tidak disebutkan di sini. Maka untuk mengembalikannya, memerlukan usaha yang berlipat kali ganda. Ia memerlukan jihad yang hakiki, serta pengorbanan apa sahaja, dan perlu diambil perhatian. Pengorbanan lahir, batin, pengorbanan masa, pengorbanan kewangan, pengorbanan perasaan. Tetapi alangkah malangnya, mereka tidak menyedari pun kehilangan perkara tersebut, dan tidak diambil perhatian. Sebab itulah usaha untuk mengembalikannya tidak dititikberatkan.

Source : http://www.zaidie.net/home/2010/06/22/tazkirah-perkara-yang-hilang-dari-umat-islam/